herman-en-elma-in-het-wilde-westen.reismee.nl

Zaterdag 14 juni, Williams - Moab (Monument Valley)

Er wacht ons een lange dag en dus worden wij om 5.30 uur wakker gebeld en zitten we om 6.30 uur aan het ontbijt en om 7.30 uur in de bus. Vandaag gaan we naar Monument Valley, een uitgestrekt gebied met allemaal prachtig door erosie gevormde, eenzame rode rotsformaties, o.a. bekend van de westerns van John Wayne. Wij kijken onze ogen uit, het is weer zo anders dan de Grand Canyon. Voordat onze excursie met de Indianen in een pick-up begint, eten we eerst een taco met lekkere smurrie erop. In het restaurant hebben we uitzicht op Monument Valley. Het is werkelijk prachtig en het is lastig om al die schoonheid op de foto/film vast te leggen. Sommige rotsformaties hebben namen gekregen als: de uil, de 4 gezusters en de twee handen. Iedereen zou dit eigenlijk een keer in zijn leven zelf moeten aanschouwen. Ik denk dat het heel moeilijk wordt om een favoriete plek te kiezen aan het eind van de vakantie. Het is allemaal mooi op een eigen manier en niet met elkaar te vergelijken. Deze 2 uur durende tocht in de open pick-up is een unieke ervaring. Buiten dat we nogal door elkaar worden gehusseld, rijden we ook nog  door een zandstorm. Voorwaar geen pretje, maar we slaan ons er manmoedig doorheen en we vergeten alle ellende bij het van dichtbij bekijken van deze unieke rotsen. Iedereen komt met rode haren uit de trucks en het zand zit tussen onze kiezen... Hierna vervolgen we de weg richting het hotel in Moab, maar rijden eerst nog naar Goosenecks State Park. Dit is een reservaat met alweer een heel mooie diep uitgesleten canyon; rotsen met terrasvorming en daaromheen stroomt de rivier San Juan. De hele dag rijden we al door het gebied van de Navajo-indianen (spreek uit Nabago). Rita vertelt onderweg veel over de gewoonten en leefwijze van deze Indianen. Eigenlijk vormt deze bevolkingsgroep de 51ste staat van de USA; zij hebben een eigen regering, eigen wetten en regels en politie en zij zijn druk bezig om hun toekomst te plannen door het bouwen van hotels, wegen, een casino en shoppingmalls. Onze tourguide Rita spreekt goed Nederlands, maar zij maakt nog wel eens charmante missers. Zo geeft zij als cadeautip voor de mensen thuis een dream catcher; een Indiaans leuk hebbedingetje wat je boven je bed moet hangen om 'nachtherries' te voorkomen.  Zoals een aantal van jullie wellicht weet, begon Pa de afgelopen maanden nogal eens tegen de hele reis op te zien en eigenlijk wilde hij liever thuis blijven. Natuurlijk vertelde ik hem dat hij hele mooie dingen zou gaan zien. En terwijl we uitzicht hebben op de pracht van Monument Valley zeg ik hem dat als hij thuis was gebleven, hij dit alles niet zou hebben gezien. Hierop antwoordt Pa nogal droog dat hij dan nog wel in het bezit zou zijn geweest van zijn mooie sportschoenen!