herman-en-elma-in-het-wilde-westen.reismee.nl

Dinsdag 24 juni, San Francisco

Om 7.45 uur verzamelen vandaag; er staat ons weer veel te doen....

We lopen vanaf ons hotel in Market Street naar een kabelbaan met ouderwetse trammetjes. We gaan daarmee naar een punt boven in de stad. De kabelbaan is een aparte belevenis; de wagons zijn allemaal heel oud en uit alle delen van de wereld, ze worden door een kabel in de grond omhoog getrokken en alles werkt nog zoals het vroeger deed. Aan het eind van de route moeten de wagons op een draaibare schijf in de grond weer omgedraaid worden, zodat ze weer de weg terug kunnen beginnen.

San Francisco is, volgens Rita, op 40 heuvelen gebouwd. Het zal wel, ik heb het niet gecheckt, maar ik geloof het graag, want je moet regelmatig behoorlijk stijl klimmen (en gelukkig aan de andere kant weer dalen). En met behoorlijk stijl bedoel ik echt stukken van ongeveer 18% en die zijn niet voor de poes!

SF is echt een heel relaxte stad met ongeveer 790.000 inwoners en uitbreiding zit er niet in omdat er geen plaats meer is! Er is relatief weinig hoogbouw i.v.m. de kans op aardbevingen en de inwoners zijn er socialer en toleranter dan ergens anders in Amerika.
Hier heeft de flower power hoogtij gevierd en is de gay-scene nog steeds een begrip.
Rita zegt dat SF het Amsterdam is van Amerika. Het is in SF veel drukker en levendiger dan bijvoorbeeld in LA of Phoenix. Ik denk zelf dat dit o.a. te maken heeft met de temperatuur in SF; deze is veel lager dan in de 2 andere steden. Mensen in Phoenix en LA komen niet zo graag buiten, daar is het te warm, dus is het er veel rustiger op straat. Maar misschien zie ik dit wel helemaal verkeerd.....

Na de kabelbaan brengen we met de bus een bezoek aan Saint Marie's; een in 1973 gebouwde, heel moderne uitvoering van een rooms-katholieke kerk, met een groot orgel en een heel apart en mooi interieur. Dan rijden we door naar Twin Peaks; een hoog uitzichtpunt op SF. Bij mijn vorige bezoek aan SF, in 2009, was deze plek in mist gehuld, dus was er van enig uitzicht geen sprake (toen schreef ik al dat 'er wel eens iets de mist inging'). Gelukkig is het nu helder, maar koud en winderig. En alweer volgens Rita is dit normaal in deze tijd van het jaar.

We besluiten om een boottocht te maken in de baai van SF. Ik heb dolfijnen, zeehondjes, pelikanen en andere zeevogels gezien en we hebben een rondje gevaren om Alcatraz, de roemruchte gevangenis op het eiland voor de kust van SF.

Na de boottocht met 2 reisgenoten Mariella en Larissa (moeder en dochter) eerst een hapje gegeten bij Boudin (een vermaarde bakker in SF, met heerlijk brood en lekkere hapjes), en daarna een fijne wandeling gemaakt door SF; stijl omhoog in Hyde Street, weer naar beneden bij Lombard Street met de haarspeldbochten, het uitzicht op het Transamerika-gebouw, Chinatown, Union Square enz.

Bij zessen weer op het honk en gegeten in het restaurant van het hotel. Blog schrijven vanavond en morgen naar Monterey. Gaan we het aquarium bezoeken daar.